Българско списание за психиатрия, 2024; 9(3):9-17
Скала за оценка на емоционалното и социалното развитие на деца и ученици от детски и общообразователни учители
Маргарита Бакрачева, Милен Замфиров
Софийски университет „Св. Климент Охридски”
Резюме. Разпознаването и стимулирането на емоционалното и социалното развитие на децата и чениците е част от задачите пред учителите. Статията представя резултатите от създаването на скала за дискриминативно разграничаване на реакциите на деца и ученици с типично развитие, със специални образователни потребности (СОП), хронични заболявания, в риск и надарени от начални и общообразователни учители в практиката им в приобщаваща среда. Резултатите на 103 учители, работещи в групи и класове, обхващащи всички пет категории деца и ученици, показват, че те разграничават специфичните позитивни и негативни поведения, отразяващи емоционалното и социалното развитие. Използваните 245 айтема са индикативни за начина на категоризиране и образуват 10 подскали за желани и нежелани реакции. Най-високо се оценяват позитивните реакции на надарените деца, следвани от типично развиващите се. Най-ниски стойности имат позитивните реакции на децата и учениците със СОП и в риск, при които негативните реакции имат и най-високи стойности. Скалата може да се използва и като скринингов инструмент за идентифициране и превантивна работа не само с екстернализираните поведения, но и за задълбочаване на уменията на учителите да разпознават и предприемат действия по насочване, екипна работа и взаимодействия, насочени към личностното развитие, основна част от което са емоционалните и социалните компетентности.
Ключови думи: емоционални компетентности, социални компетентности, приобщаващо образование
Пълен текст тук.