Българско списание за психиатрия, 2024; 9(3):3-8

Свързани ли са условията на труд в началните и основните училища с тревожност при учителите в Южен Тунис?

Нуа Кетата, Худа Бен Айед, Муна Баклути, Маруа Триги, Мариам Бен Хмида, Майса Бен Джмаа, Джихен Джедиди, Йосра Медждуб, Мондер Касис, Сурур Яаиш, Джамел Дамак

 

Резюме 

Въведение. Симптомите на тревожност при учителите са от особена важност, защото могат да се отразят на състоянието на учениците и на тяхната успеваемост. Предразположеността на учителите към по-честа тревожност е свързана с няколко фактора, сред които са и условията на труд. Целта на това проучване е да изследват условията на труд и честотата на симптомите на тревожност сред учители в Южен Тунис. Mетоди. Проведохме наблюдателно срезово проучване сред учители в начални, основни и средни училища в провинция Сфакс, Южен Тунис, през 2020-2021 учебна година. Резултати. 525 учители (55,6% от които жени) приеха да отговорят на въпросника и бяха включени в проучването. Според вида на образователната институция 256 учители (48,8%) работят в средни училища. 176 учители (33,5%) съобщават за проблеми с учениците си, 197 (37,5%) са съгласни, че материалните условия в училищата са лоши, 210 (40%) са съгласни, че средата е неблагоприятна, и 226 (43%) смятат, че работното им място е безопасно. 207 учители (39,4%) са напълно несъгласни, че са добре платени.  Тревожни симптоми се установяват сред 156 учители (29,7%). По-високата честота на тревожни симптоми е независимо свързана с женски пол (p < 0,001), анамнеза за хронична болест (p < 0,001) и лоши материални условия (p = 0,013). Съгласието, че работното място е безопасно (p = 0,017) е независимо свързано с по-ниски нива на тревожност сред учителите. Заключение. Установено е високо ниво на тревожност в настоящата извадка от учители, свързано с някои специфични демографски и трудови фактори. Тези фактори трябва да се отчитат при справянето с тревожността при учителите. 

Ключови думи: тревожност, училище, учители, работно място

Пълен текст тук.