Българско списание за психиатрия, 2025;10(2):11-16

Диагностични възможности и креативни елементи при използване на метода на свободната рисунка при деца от аутистичния спектър

Вероника Иванова

Медицински университет „Проф. д-р Параскев Стоянов“ – Варна

Резюме. Настоящият текст има за цел да представи опит за систематизация и класификация на рисунките на деца, диагностицирани с аутизъм, използвайки метода на свободната рисунка. Проблематизиран е въпросът с липсата или наличието на отделни креативни елементи. Изследвани са 50 деца на възраст от 6 до 9 години (M=7.67, SD=4.07), диагностицирани с аутистично разстройство. Използвани са методът на клиничното наблюдение и проективен метод на свободната рисунка. Резултатите показват, че рисунките на децата от аутистичния спектър могат да бъдат систематизирани в няколко категории: геометрични фигури пред човешки, множество малки детайли (детайл в детайла), рисуване на видяно, а не на преживяно, трудности с въображението, цифри, букви, лога, рисунки, които са само текст или знаци и т.н. В пет категории (включващи 94% от всички изображения) практически липсват креативни елементи, като на техния фон се открояват три рисунки изключения, които са описани отделно. Тези изключения поставят въпроси за бъдещи проучвания на способностите за творчество, особено сред високо функциониращите представители на аутистичния спектър. Като обобщение може да се изтъкне, че методът на свободната рисунка е важен диференциален критерий поради факта, че рисунките рязко се отличават от познатите ни в практиката рисунки на деца без аутистични симптоми. Освен диференциалнодиагностичния си потенциал свободната рисунка помага и на процеса на свързване между клинициста и детето, което я прави ценен метод в педиатричната диагностика.

Ключови думи: аутизъм, рисунка, диагностика

Пълен текст тук.